Bali, sweet Bali

Bali, sweet Bali
Een beetje achteraf

woensdag 23 november 2011

Kampong Belanda

Even ten westen van Lovina bevindt zich een nederzetting van voornamelijk Nederlanders. Zij hebben daar riante villa’s gebouwd als investering maar ook om zelf vakantie te vieren. Het kopen van grond op Bali is problematisch. Formeel kunnen buitenlanders geen grond bezitten.
De meest gebruikte optie is om een Indonesische naamhouder te gebruiken voor uw woning. In een vijftal contracten worden de verhoudingen met de naamhouder en de zeggenschap geregeld. Helaas wordt deze constructie vaak misbruikt waardoor de koper achteraf toch geen zeggenschap heeft over het door hem gekochte bezit. De contracten regelen het recht om het eigendom te gebruiken. Zorg er dus voor dat de contracten gecontroleerd en dubbel gecontroleerd worden. Laat je niet misleiden door de vriendelijkheid van de mensen, die hun hulp aanbieden. Doe alleen zaken met erkende notarissen en laat je juridisch optimaal adviseren.

Er staan in Kapong Belanda een aantal villa’s te koop. Wil je zo’n villa van binnen bekijken ga dan naar de website www.villahappiness-bali.com. Deze villa is te koop.


Het strand bij Kampong Belanda is schoon en veel mooier dan in Lovina zelf. Hoe wel het strand openbaar is hebben de eigenaren van de villa’s de plicht het strand schoon te houden. Van de eigenaar van onze villa hebben we gehoord dat “hoog water” samen met overvloedige regen voor problemen kan zorgen in Kampong Belanda. Het zoute water kan voor schade zorgen aan tuin, zwembad en technische installaties.
De jalan’s in Kampong Belanda, er wonen overigens ook niet Nederlandse Europeanen, hebben namen van Nederlandse planten zoals bijvoorbeeld Jalan Tulip.
Aan de voorzijde van de villa’s zijn rijstvelden. Kampong Belanda is redelijk afgelegen en het beschikken over een auto en/of scooter is een besliste noodzaak. Het verkeer in Bali is hectisch en chaotisch. Er zijn onderlinge codes en de claxon is een erkend communicatiemiddel in het verkeer. De verkeersveiligheid staat op een veel lager pijl dan bij ons. Elke dag komen gemiddeld vijf toeristen om bij ongevallen met scooters. Als je naar het verkeer kijkt en naar het gebrekkige aanpassingsvermogen van westerlingen aan de ongeschreven verkeersregels, verbaast dat mij niets.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten